Analiza konkurencji
Analiza konkurencji w SEO to proces badania działań podejmowanych przez konkurencję w celu poprawy swojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Podczas analizy konkurencji warto skupić się na kilku głównych aspektach. W pierwszej kolejności musimy wybrać konkurencję, czyli strony, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla tych samych słów kluczowych, co Twoja strona.
Analizie poddajemy:
Słowa kluczowe – badamy, jakie słowa i frazy kluczowe wykorzystuje konkurencja i na jakie frazy jest najlepiej widoczna.
Analiza treści – sprawdzamy jakie treści publikują konkurenci i jakie są ich formaty (tekst, obrazki, filmy). Warto też zwrócić uwagę na długość i jakość treści.
Analiza linków – warto sprawdzić, jakie linki prowadzą do stron konkurencji, a także ocenić ich jakość. Możesz skorzystać z narzędzi do analizy linków, takich jak np. Ahrefs.
Analiza techniczna – istotną informacją mogą być także aspekty techniczne, przykładowo prędkość ładowania lub responsywność strony.
Analiza mediów społecznościowych – warto sprawdzić również kanały social media konkurencji – jakie kanały komunikacji wykorzystują oraz jakie treści publikują.
Na podstawie dokładnej analizy konkurencji można przygotować plan i wdrożyć odpowiednie działania, które pozwolą poprawić pozycję własnej strony w wynikach wyszukiwania.
Słowa i frazy kluczowe
Słowa kluczowe (keywords) i frazy kluczowe (key phrases) są ważnym elementem SEO. Są to słowa lub wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć konkretne informacje, produkty lub usługi, których potrzebują.
O badaniu słów kluczowych u konkurencji już mówiliśmy. Jest to podstawa, ponieważ kolejnym ważnym elementem jest dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych. Warto wybierać słowa kluczowe o dużej liczbie wyszukiwań i małej konkurencji. Najlepszym wyborem będzie duża liczba fraz long tail, czyli szczegółowych kilkuwyrazowych fraz, ponieważ dzięki nim trafimy do użytkowników zdecydowanych szukających konkretnych produktów lub usług.
Meta titles i meta description
Meta titles (tytuły meta) i meta descriptions (opisy meta) są elementami strony, które pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwaniach i to ich treść decyduje, czy użytkownik kliknie w link. Meta titles powinny być unikalne i mieć maksymalnie 60-70 znaków, a meta descriptions maksymalnie 160-170 znaków, aby tekst był w pełni widoczny. Meta titles i meta descriptions powinny zachęcać użytkowników do kliknięcia w link i odwiedzenia strony. Warto zwrócić uwagę na to, aby meta tagi zawierały zalety, wartość dodaną, a także, żeby odpowiadały na potrzeby użytkownika.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Linkowanie zewnętrzne (ang. external linking) polega na umieszczaniu na stronie odnośników do innych stron internetowych. Linki te mogą przyczynić się do zwiększenia autorytetu strony oraz wpłynąć na pozytywną opinię algorytmów wyszukiwarek. Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) polega na umieszczaniu na stronie odnośników do innych podstron w ramach tej samej domeny. Dzięki temu zarówno roboty, jak i użytkownicy mogą łatwiej poruszać się po stronie. Warto regularnie monitorować linki na stronie i usuwać lub aktualizować te, które prowadzą do nieaktualnych lub niebezpiecznych stron. Dzięki temu można uniknąć negatywnych skutków takich linków dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Wysokiej jakości treści
Wysokiej jakości treści są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w dziedzinie SEO.
Wszystkie treści na stronie podobnie jak meta tagi powinny być oryginalne i unikalne. Unikaj duplikatów, ponieważ algorytmy Google’a analizują oryginalność treści. Słów kluczowych należy używać z umiarem. Muszą być wkomponowane w treść w jak najbardziej naturalny sposób. Wszystkie treści, meta tagi i linki powinny być ze sobą powiązane tematycznie i odpowiadać na potrzeby i oczekiwania użytkowników. Regularna publikacja treści pozytywnie wpływa na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania, podobnie jak wysokiej jakości grafiki. Multimedia wzbogacają treść strony i przyciągają uwagę. Warto również zadbać o angażujące treści, poprzez dodawanie pytań, formularzy i linków do mediów społecznościowych.
Odpowiednie tytuły i nagłówki
Wprowadzenie struktury nagłówków (od H1 do H6) ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie hierarchii i organizacji treści na stronie. H1 powinien być użyty tylko raz na stronie, a H2-H6 powinny być użyte do podziału sekcji treści. Nagłówki powinny być przede wszystkim czytelne i sensowne, a także zawierać słowa kluczowe. Nagłówki powinny być krótkie, zwięzłe i pasujące do treści. Warto tutaj również używać angażujących słów, które skłaniają do interakcji.
Tytuły obrazów, atrybuty alt
Tytuły obrazów oraz atrybuty alt są ważne dla SEO, ponieważ pozwalają wyszukiwarkom zrozumieć, co znajduje się na obrazie i jakie informacje są z nim związane. Ważne są również nazwy plików. Przykładowo, jeśli na obrazku jest samochód lepiej nazwać go samochod.jpg niż zdjecie1.jpg. Nadawanie odpowiednich tytułów i nazw znacząco ułatwi wrzucanie zdjęć na stronę, ale również pomoże robotom lepiej zrozumieć treść strony. Oprócz nazwy warto też dodać atrybut alt. Atrybut alt to tekst, który wyświetli się zamiast zdjęcia, jeśli wystąpi problem z załadowaniem zdjęcia. Atrybut ten powinien opisywać obraz i nawiązywać do treści strony. Można w nim również zawrzeć słowa kluczowe.
Optymalizacja prędkości strony
Im szybciej strona się ładuje, tym lepsze doświadczenia użytkownika i sygnał dla wyszukiwarki, że strona jest wartościowa. Aby zoptymalizować prędkość ładowania strony, warto zadbać o szybki i niezawodny hosting. Na drugim miejscu należy wybrać odpowiedni motyw lub szablon, który jest zoptymalizowany pod kątem prędkości ładowania. Niektóre szablony mogą być mniej wydajne. Warto zadbać również o aktualny certyfikat SSL. Jednym z najbardziej obciążających dla strony elementów są zdjęcia i video. Warto tutaj wykorzystać bezstratną kompresję obrazów – aktualnie najpopularniejszym i najlżejszym formatem plików zdjęć jest .webp, a do filmów .webm, czy .mp4.
Narzędzia, takie jak PageSpeed Insights czy GTmetrix, pozwalają na testowanie prędkości ładowania strony i wykrywanie problemów, które należy poprawić.
Dbanie o UX
UX czyli z ang. User Experience to doświadczenia użytkownika. Jako właściciele strony musimy dbać o to, aby witryna była intuicyjna, przyjazna, a także responsywna, czyli dopasowana do wielu urządzeń. Dbanie o mobilną wersję strony jest szczególnie ważne, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu. Wymaga to dostosowania strony do mniejszych ekranów. Użytkownicy oczekują również łatwości korzystania z funkcji mobilnej strony, takich jak przyciski dotykowe i nawigacja palcem. Do zagadnień UX należą również prędkość ładowania strony czy łatwe nawigowanie pomiędzy podstronami.
Unikanie nieetycznych praktyk black hat seo
Stosowanie nieetycznych praktyk SEO, czyli black hat seo może zakończyć się karą od Google lub zbanowaniem strony, czyli całkowitym wykluczeniem z indeksu Google. Do nieetycznych praktyk należą: kupowanie linków, ukrywanie słów kluczowych w kodzie, tworzenie niskiej jakości treści (m.in. duplikaty), spam linkami w komentarzach, stosowanie fałszywych przekierowań. Każda z tych praktyk obniża pozycję witryny w wyszukiwarce, a algorytmy analizujące stronę są coraz bardziej wyczulone na takie praktyki.
Analiza wyników, optymalizacja
Pamiętaj, że optymalizacja strony pod kątem SEO to ciągła praca, a nie jednorazowa czynność. Dlatego też musisz na bieżąco monitorować swoją stronę i strony konkurencji. Optymalizować stare i dodawać nowe treści, a także monitorować linki. W internecie znajdziesz wiele narzędzi, które pomogą Ci w codziennym monitorowaniu witryny. Do najlepszych narzędzi do monitorowania i analizy strony należą:
https://search.google.com/search-console
https://trends.google.com/trends/explore
Podążaj za wytycznymi Google i bieżącymi trendami
Google regularnie aktualizuje swój algorytm, wprowadzając nowe wytyczne i zasady. Monitoruj te zmiany i staraj się dopasować do nich swoją strategię.
Korzystaj z narzędzi analitycznych, które pozwalają na zidentyfikowanie źródeł ruchu, zachowań użytkowników na stronie i innych kluczowych wskaźników. Dzięki nim można lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i zoptymalizować swoją stronę pod kątem ich oczekiwań.
Śledzenie bieżących trendów i nowości w branży pozwala na wykorzystanie najnowszych narzędzi i technik, które pomagają w osiągnięciu lepszych wyników w wyszukiwarkach.
Natomiast branżowe wydarzenia i szkolenia pozwalają na zdobycie wiedzy i doświadczenia od ekspertów, a także na nawiązanie kontaktów z innymi specjalistami SEO. Dzięki temu można na bieżąco śledzić trendy i pozyskiwać wartościowe wskazówki.
Zobacz także
- Słowa kluczowe a SEO – jak poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwaniaSłowa kluczowe stanowią jedno z najważniejszych narzędzi w dziedzinie SEO.
- 12 skutecznych praktyk SEO, które pomogą Ci zwiększyć organiczny ruch na stronieSprawdź jak poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarkach.
- Core Web VitalsCore Web Vitals to podstawowe wskaźniki internetowe, które zawierają najważniejsze informacje o wydajności i użyteczności Twojej strony internetowej.