Core Web Vitals to podstawowe wskaźniki internetowe, które zawierają najważniejsze informacje o wydajności i użyteczności Twojej strony internetowej. Według najnowszych raportów Google to jeden z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarek. Dlaczego warto zoptymalizować witrynę pod kątem Core Web Vitals?
Czym są Core Web Vitals?
Core Web Vitals to zbiór parametrów, które mówią o wydajności i szybkości działania witryn internetowych. Od 2021 wskaźniki te mają bardzo duży wpływ na miejsce w rankingu wyszukiwarki Google. Za kolejność wyświetlania organicznych wyników wyszukiwania odpowiada algorytm Google, który jest na bieżąco aktualizowany. W drugim kwartale 2021 roku algorytm zaczął brać pod uwagę parametry strony uzyskiwane w narzędziu PageSpeed Insights. Strony, które nie miały dobrych wskaźników internetowych (Core Web Vitals), mogły odnotować znaczące spadki w pozycjach Google. Jeśli doświadczyłeś takiego stanu rzeczy, warto zgłębić temat. Zapraszamy do lektury.
W jaki sposób można zmierzyć Core Web Vitals swojej strony internetowej?
Jak wcześniej wspominaliśmy. Core Web Vitals można zmierzyć za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights. Narzędzie to prezentuje najważniejsze wskaźniki, takie jak czas reakcji witryny czy czasy ładowania poszczególnych elementów. Narzędzie dostępne jest pod adresem: https://pagespeed.web.dev
Obsługa narzędzia jest bardzo prosta. Wystarczy wkleić link do strony internetowej, którą chcemy sprawdzić i kliknąć “Analizuj”. Narzędzie podaje szczegółowy obraz poszczególnych wskaźników, a także cenne wskazówki dla deweloperów.
Co oznaczają poszczególne wskaźniki Core Web Vitals?
Samo wykonanie testu jest proste. Pojawia się informacja, czy został zaliczony, czy nie. Jednak co oznaczają poszczególne wskaźniki i jak należy je interpretować? W raporcie zostało wyszczególnionych 6 wskaźników:
FCP – First Contentful Paint
Jest to czas mierzony od uruchomienia przeglądarki do wyrenderowania przez nią pierwszego elementu DOM (bloku tekstu lub obrazu).
Speed Index
Wskaźnik odpowiada za prędkość postępu procesu ładowania strony. Wykonywany jest wizualny zapis postępu ładowania. Następnie postępy porównuje się pomiędzy poszczególnymi elementami zapisu.
LCP – Largest Contentful Paint
Odpowiada za wydajność ładowania największego elementu strony, przykładowo obrazu, tekstu lub filmu, który znajduje się w obszarze widocznym podczas ładowania. Czas ładowania takiego obiektu powinien być krótszy niż 2,5 sekundy.
TTI – Time To Interactive
Jest to czas mierzony od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, kiedy strona stanie się w pełni interaktywna.
Strona jest w pełni interaktywna, kiedy wyświetla użyteczną treść, obsługuje zdarzenia, takie jak kliknięcie myszą lub najechanie na obiekt (widoczne dla użytkownika) oraz kiedy strona reaguje na zdarzenie.
TBT – Total Blocking Time
Czas, w którym długie procesy, trwające dłużej niż 50ms blokują główny wątek, a co za tym idzie użyteczność strony. Przykładowe powody blokady: duże pliki arkuszy stylów (CSS), rozbudowany lub niezoptymalizowany kod javascript (.js)
CLS – Cumulative Layout Shift
Wskaźnik odpowiada za pomiar przesunięcia treści strony podczas jej ładowania. Przesunięcie strony może być wynikiem przykładowo doładowywania elementów strony lub modyfikacji treści za pomocą skryptów. Wskaźnik CLS mierzony jest w skali od 0 do 1. Jego wartość nie powinna przekraczać 0,1 .
Ważność poszczególnych wskaźników Core Web Vitals i ich wpływ na wydajność
Każdy wskaźnik ma wpływ na końcowy wynik testu wydajności w narzędziu PageSpeed Insights. Najbardziej istotnym wskaźnikiem jest TBT (30%), później LCP (25%), CLS (15%) i trzy pozostałe wskaźniki na równi (TTI, FCP, Speed Index – 10%).
Skąd biorą się Core Web Vitals i jak o nie dbać?
Znacie ten moment, kiedy zamykacie stronę, ponieważ ładuje się zbyt długo? Taka strona z pewnością miałaby bardzo słabe wskaźniki Web Core Vitals. Jeśli strona ładuje się zbyt długo – użytkownicy rezygnują z czekania i znajdują inną witrynę o podobnej tematyce. I stąd też się biorą te wskaźniki – z UX (User Experience), czyli z doświadczeń użytkowników, korzystających z Twojej witryny.
Za konwersję na Twojej stronie odpowiadają przede wszystkim użytkownicy. Jeśli Twoja strona nie spełnia ich oczekiwań – zrezygnują z przeglądania i więcej nie wrócą. Jednak poprawne wskaźniki Core Web Vital wspomogą także Twoją pozycję w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie, zwiększą konwersję w Twojej witrynie internetowej.
Wskaźniki Core Web Vitals to potężna dawka wiedzy na temat Twojej strony. Schemat działania w przypadku niekorzystnych wyników testu wydajności może być różny. Czasem wystarczy wprowadzić drobne poprawki, które znacząco poprawią parametry. W ekstremalnych przypadkach lepiej wdrożyć motyw od nowa niż analizować i poprawiać kod od nowa.
Zobacz także
- Słowa kluczowe a SEO – jak poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwaniaSłowa kluczowe stanowią jedno z najważniejszych narzędzi w dziedzinie SEO.
- 12 skutecznych praktyk SEO, które pomogą Ci zwiększyć organiczny ruch na stronieSprawdź jak poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarkach.
- Core Web VitalsCore Web Vitals to podstawowe wskaźniki internetowe, które zawierają najważniejsze informacje o wydajności i użyteczności Twojej strony internetowej.